Branża tytoniowa wspiera antyprzemytniczą kampanię Służby Celnej
Zobacz wszyszkie aktualności
W poniedziałek 13 czerwca br. ruszyła antyprzemytnicza kampania informacyjna zainicjowana przez Służbę Celną RP. Czterech największych producentów papierosów w Polsce, zrzeszonych w Krajowym Stowarzyszeniu Przemysłu Tytoniowego, aktywnie wspiera tę kampanię pod względem merytorycznym i organizacyjnym.
Kampania „Nie przemycaj” jest skierowana do mieszkańców rejonów przygranicznych z województw podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Ma ona na celu uświadomienie społecznej szkodliwości przemytu i jego negatywnego wpływu na gospodarkę państwa. Celem akcji jest również zaangażowanie lokalnych władz i przedsiębiorstw w walkę z przemytem oraz budowanie pozytywnych postaw wobec przestrzegania prawa.
Krajowe Stowarzyszenie Przemysłu Tytoniowego, zrzeszające firmy reprezentujące ponad 99% rynku tytoniowego w Polsce, aktywnie przyłączyło się do kampanii Służby Celnej. KSPT będzie wspierać dystrybucję plakatów informacyjnych w rejonach objętych kampanią, zaś eksperci KSPT będą merytorycznie wspierać przebieg kampanii.
Produktami najczęściej przemycanymi do Polski są wyroby akcyzowe, czyli papierosy, alkohol i paliwa. Według danych KSPT, wyroby tytoniowe stanowią ponad połowę wszystkich przemycanych do Polski towarów i jednocześnie straty spowodowane tym procederem są największe. Przemyt papierosów wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Budżet państwa traci z powodu nie zapłaconych podatków : akcyzy i VAT od nielegalnych wyrobów tytoniowych ok. 3 do 4 mld zł. Dla porównania, z tytułu podatków od legalnej sprzedaży papierosów budżet uzyskuje co roku ponad 20 mld zł, co stanowi blisko 8% wszystkich dochodów budżetu państwa.
Przemycane do Polski papierosy są często podróbkami, produkowanymi w nielegalnych wytwórniach, z niewiadomego pochodzenia komponentów i bez właściwego nadzoru technologicznego. Nie spełniają one norm UE, które spełniane są przez legalnych producentów.